APA
ITU ADHD??
ADHD adalah singkatan daripada ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVE DISORDER, sesuatu keadaan yang juga
dikenali sebagai Attention Deficit
Disorder (sukar memusatkan perhatian), Minimal
Brain Disorder (mempunyai masalah kecil pada otak), Minamal Brain Damage (kerosakan kecil pada otak), Hyperkinesis (terlalu banyak bergerak
atau aktif), dan Hyperactive
(hiperaktif).
ADHD juga merupakan gangguan yang biasa ditemui di
kalangan kanak-kanak dan boleh berterusan sehingga usia remaja dan dewasa.
Kanak-kanak yang mempunyai gejala ADHD biasanya sukar untuk memberi perhatian,
bersifat terlampau aktif (hiperaktif) dan sukar mengawal tingkah laku.
Menurut satu kajian ke atas kanak-kanak di Malaysia
yang berumur antara 5-15 tahun seramai 3% hingga 5% dari golongan tersebut
mempunyai ciri-ciri ADHD. Kebiasaanya kanak-kanak lelaki lebih berisiko untuk
mendapat ADHD berbanding kanak-kanak perempuan.
PUNCA
kepadanya ADHD:
- PENGAMBILAN GULA YANG BERLEBIHAN
Secara biologikal,
kewujudan ciri-ciri hiperaktif adalah disebabkan oleh pengambilan gula yang
berlebihan daripada kapasiti yang mengakibatkan tindak balas (rangsangan) otak
terhadap otot dan fungsi anggota badan. Umumnya kanak-kanak lebih cenderung
terhadap pengambilan gula-gula, makanan ringan dan makanan ruji tanpat kawalan
dan perhatian ibu bapa
- FAKTOR GENETIK
Faktor
genetik adalah faktor dari keturunan atau baka daripada ibu bapa kanak-kanak
terbabit. Walaupun ibu bapa tidak mengalami ADHD tetapi mereka boleh
menyebabkan anak mereka mempunyai gejala sebagai akibat gangguan darah.
- PENGAMBILAN ROKOK SEBELUM DAN SEMASA MENGANDUNG
Apabila
ibu yang mengandung merokok, janin akan
mengalami kekurangan oksigen kerana pembuluh darah mengecut. Karbon monoksida
yang disedut akan bertambah dan hal ini akan meningkatkan paras karbon dalam
haemoglobin ibu. Keadaan ini boleh mengurangkan pengoksigenan darah dan
seterusnya janin akan mengalami kekurangan bekalan oksigen. Apabila kekurangan
oksigen berlaku kepada janin, kecacatan pada saraf di dalam otak akan berlaku
setelah bayi dilahirkan.
- PENGAMBILAN ARAK/ALKOHOL
Pengambilan arak
semasa hamil akan memudahkan arak menembusi tali pusat terus ke janin. Terdapat
beberapa jenis ketidaklaziman (abnormalities) pada kanak-kanak yang terdedah
kepada arak semasa dalam kandungan. Antaranya adalah kerosakan fungsi sistem
saraf termasuk 'mikrosefaliβ,
kecacatan,
bayi cepat marah/mudah tersinggung dan hiperaktif semasa kanak-kanak.
- TEKANAN EMOSI
Tekanan
emosi yang seperti dinyatakan adalah kemarahan yang amat sangat dan terlampau bimbang
akan sesuatu. Situasi yang menyebabkan ibu mengamdung tertekan akan merangsangkan
penghasilan hormon adrenalin ibu
dan boleh
menyebabkan darah daripada rahim mengalir ke anggota-anggota tubuh yang lain. Oleh
itu, darah yang mengalir ke dalam rahim akan berkurangan dan hal ini boleh menyebabkan
kekurangan bekalan oksigen pada janin. Pergerakan janin juga akan meningkat
apabila ibu mengalami tekanan emosi yang kuat.
- FAKTOR CUACA
Cuaca yang terlampau panas juga akan
merangsang atau mengakibatkan kanak-kanak ADHD menjadi lebih agresif. Hal ini demikian kerana
apabila suhu badan mereka meningkat, otak akan merangsang
otot-otot dan fungsi badan mereka menjadi lebih aktif. Keadaan ini juga boleh
menyebabkan kanak-kanak ADHD selalu dilabelkan sebagai kanak-kanak yang tiada
disiplin kerana tidak dapat mengawal pergerakan badan mereka serta tidak dapat
menumpukan perhatian atau gagal menyiapkan sesuatu tugasan.
CIRI-CIRI
ADHD:
Kanak-kanak
yang mempunyai ketidakupayaan ADHD mempunyai beberapa kategori yang boleh
dikesan oleh ibu bapa dan guru. Kategori tersebut ialah HIPERAKTIF, TIADA TUMPUAN, dan IMPULSIF.
Di dalam setiap kategori ini kanak-kanak ADHD
akan menunjukkan ciri-ciri tertentu dalam beberapa persekitaran
seperti di rumah dan sekolah.
i.
HIPERAKTIF:
* Kerap
menggerakkan kaki dan tangan menggeliat di tempat duduk
* Suka
berlari ke sana dan ke mari dengan melampau dalam situasi yang tidak
sesuai
* Bercakap
tanpa henti atau terlalu banyak bercakap
*
Menyentuh atau bermain dengan apa sahaja benda yang dapat dicapai
* Tidak
boleh duduk setempat semasa makan
* Kerap
mengahadapi masalah bermain atau melakukan aktiviti riadah secara senyap. Contoh, mereka tidak tahu
masa yang seharusnya perlu diam dan atau masa perlu bercakap.
ii.
TIADA TUMPUAN
+ Sukar
memberikan tumpuan kepada butir-butir tertentu yang diberikan dalam melakukan
sesuatu tugasan
+ Mempunyai
masalah mempertahankan tumpuan dan perhatian dalam melakukan sesuatu tugasan
(kanak-kanak berumur 6 tahun sekurang-kurangnya boleh menumpukan perhatian
selama lebih kurang 15-20 minit)
+ Gagal
mengikut arahan dan melengkapkan atau menyiapkan kerja sekolah dan kerja rumah.
+ Sering
kehilangan benda yang perlu untuk menyiapkan sesuatu tugasan
+ Selalu
menghadapi masalah untuk menguruskan dan mengelola aktiviti atau kerja dengan
sendiri. Perlu ada individu untuk mengawasinya agar tidak membuat kerja separuh
jalan.
+ Sering
kehilangan benda yang berkaitan dengan kerja. Hal ini boleh dikaitkan dengan
dengan sifat mudah lupa atau tidak dapat mengingati sesuatu atau apa yang telah
dilakukan
+ Cepat
bosan sehinggakan sering berganti aktiviti dalam satu tempoh masa yang singkat
iii.
IMPULSIF (sifat keburuan)
@ Mempunyai
sifat kurang sabar
@ Selalu
memberikan jawapan terlebih dahulu sebelum soalan diajukan sepenuhnya
@ Sering
membuat pertimbangan yang salah. Tidak dapat membezakan sesuatu perkara
tersebut sama ada betul atau salah.
@ Menunjukkan
emosi tanpa tapisan
@ Sering
mencelah perbualan atau mengganggu aktiviti lain. Hal ini kerana
mereka cuba bertindak seperti bossy atau
sebagai ketua.
Seperti yang sedia maklum, ADHD boleh disebabkan
oleh ketidakseimbangan bahan kimia dalam otak. Kekurangan DOPAMINE iaitu
sejenis neurotransmitter yang bertanggungjawab menghantar isyarat antara sel
saraf otak dikatakan punca gejala ADHD. DOPAMINE ialah bahan kimia otak yang
mempunyai hubung kait yang kuat dengan gejala ADHD.
DOPAMINE memberi kesan kepada keupayaan kita untuk:
= fokus
= memberi perhatian
= bermotivasi
= menurut arahan dan menjalankan tugasan
Sekiranya dopamine kurang di dalam otak seseorang
maka individu tersebut boleh cenderung untuk mengalami gejala ADHD.
CARA TERBAIK UNTUK MENGURANGKAN GEJALA ADHD adalah
dengan MENINGKATKAN PARAS DOPAMINE DALAM OTAK iaitu dengan PENGAMBILAN LEMAK
OMEGA 3
Dalam suatu kajian, sekumpulan kanak-kanak lelaki yang
mempunyai masalah ADHD dengan tidak mempunyai masalah ADHD yang berusia antara
8-14 tahun. Mereka diberikan sama ada placebo atau 10g merjerin (mengandungi
650mg DHA/EPA) selama 16 minggu.
Hasil daripada kajian yang dilakukan, kanak-kanak
lelaki yang mengambil supplemen OMEGA-3 menunjukkan pengurangan dalam gejala
ADHD. Menuruk kajian itu lagi, peningkatan dalam tumpuan dapat dilihat pada
kedua-dua kanak-kanak yang mempunyai masalah ADHD dengan tanpa ADHD. Akan tetapi
kesan lebih ketara pada kanak-kanak yang mempunyai masalah ADHD.
TESTIMONI PENGGUNA OMEGA-3 UNTUK ADHD:
Maklumat lanjut dialu-alukan untuk menghubungi saya
ππππππππππ
https://www.facebook.com/nabilah.faten
WHATSAPP 60197580796
TELEGRAM 0197580796
PILIHAN DI TANGAN ANDA πππ
No comments:
Post a Comment